پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261993
ابر دزدي در ايران از شايعه‌ تا واقعيت
تاریخ انتشار : 1402/10/27 12:19:47
نمایش : 225
با توجه به بارش‌هاي کم در ايران شاهد انتشار شايعاتي از جمله ابر دزدي در فضاي مجازي هستيم اما نظرات کارشناسان مخالف اين قضيه است
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از «جهانبين نيوز»،  تحقيقات نشان داده که بيش از نيمي از مساحت کشور در معرض تغييرات بارش است، اين تغييرات بيشتر در نواحي کوهستاني و نيز نيمه غربي کشور رخداد داشته‌اند که عموماً نواحي با بارندگي بيشتر محتمل به تغيير بوده‌اند در صورتيکه رشته کوه‌هاي زاگرس و البرز وجود نمي‌داشت وايران بين درياي خزر وخليج فارس محصور نمي بود، کشورمان به يک منطقه کاملاً خشک و بي آب در جهان تبديل مي‌شد.

وجود اين عوامل طبيعي موجب تنوع مختلف آب و هوايي و گوناگوني محصولات کشاورزي از شمال به جنوب گرديده است.

خدايار عبدالهي استاد دانشگاه شهرکرد در گفتگو با خبرنگار اجتماعي«جهانبين نيوز»، اظهار کرد: کوه‌هاي البرز و زاگرس با ارتفاع مناسب خود، اثر نواربياباني «فشار زياد جنب حاره» را که نمي‌گذارد بارندگي صورت گيرد را تعديل نموده، و سرماي ايجاد شده در بالاي ارتفاعات موجب ريزش نزولات جوي مي‌گردد.

وي تصريح کرد: مناطقي از کشور که در خارج از حوضه تأثير اين ارتفاعات قرار مي‌گيرند و تحت تأثير فشار زياد حاره اي هستند، گذشته از اينکه سطح تبخير بالايي دارند از بارندگي ناجيزي برخوردارند.

عبدالهي افزود: مناطق واقع در داخل مثلث کوير ايران (مثلث کوير ايران محدوده‌اي است که از اتصال خط مستقيم بين شهرهاي قم- سبزوار واي را نشهر حاصل مي‌شود) داراي چنين شرايطي اند. نبود همگني بين بارندگي و تبخير همواره موجب فقر پوشش گياهي اين مناطق شده است.

در نواحي خشک و کم آب بارندگي ناچيز است

وي با اشاره به اينکه در نواحي خشک و کم آب که بارندگي ناچيز است. تبخير در بيشترين حد خود مي‌باشد بيان داشت: به عبارت ديگر در اين مناطق تبخير و تعرق مطلق سالانه بيشتر از مقدار متوسط بارندگي است.

استاد دانشگاه شهرکرد، اظهار داشت: اخيراً برخي اين سوال را مطرح نموده‌اند که چرا عليرغم بارشهاي سنگين برف در ترکيه ايران با خشکسالي جدي مواجه شده و حتي رئيس سازمان محيط زيست پيشنهاد داده‌اند در تشخيص چرايي اين مسئله تحقيقات علمي صورت گيرد.

عبدالهي با بيان اين مطلب که برخي کاربران شبکه‌هاي اجتماعي نيز فرضيه‌هايي را پيش کشيده‌اند که دولتهاي غربي در قالب برنامه پژوهشي يونوسفر فعال با فرکانس بالا يا هارپ تاسيساتي بنا کرده‌اند که از آلاسکا در عملکرد يونوسفر نموده و باعث تغييراتي در الگوهاي بارندگي شده‌اند گفت: گرچه تکنولوژي‌هاي مداخله گر در عملکرد آب و هوا نظير باروري ابرها، انحراف ابرها و… امروزه در دسترس انسان است اما از نظر کارشناسان عملکرد اين مداخلات عمدتاً محلي و محدود است بنابراين اين نظريه توطئه را مي‌توان تا حدي رد شده فرض کرد چرا که ابرها تابع سامانه‌هاي جوي پيچيده‌اي هستند و بيشتر تابع قوانين طبيعي بوده و نمي‌توانند تحت تأثير تغييرات جوي ترکيه قرار بگيرند.

وي اذعان داشت: مشخصه عام مناطق خشک و نيمه خشک تغييرات شديد آب و هوايي است مطالعات پيشين ما نشان داده که بطور دوره‌اي با دوره بازگشت ده الي يازده سال در ايران خشکسالي هايي شکل مي‌گيرد.

عبدالهي ادامه داد: نکته ديگر آنست که بارندگي بطور کلي تحت تأثير عوامل گسترده‌اي نظير ارتفاع، دوري از دريا، وجود رطوبت و … است که در زمان و مکان دستخوش تغييرات شديدي مي‌شود.

وي خاطر نشان کرد: علاوه بر اين مطالعات علمي که داراي پشتوانه محکمي در خصوص ارتباط هاپ با خشکسالي نتايج اثبات کننده‌اي ارائه ننموده است.
عبدالهي اذعان داشت: مطالعات نشان داده‌اند که خشکسالي‌ها و سيل‌ها ارتباط مستقيمي با گرم شدن زمين دارند.

به گفته اين استاد دانشگاه اين ارتباطات منجر به اثرات گسترده‌اي بر زندگي انسان‌ها و محيط‌زيست مي‌شوند.

وي با تاکيد بر اينکه، اين اثرات شامل کاهش توليد محصولات کشاورزي، کاهش منابع آب شيرين، افزايش خطرات آتش‌سوزي و کاهش تنوع زيستي مي‌شود اظهار داشت: از اين رو، ضمن مديرت و بهره برداري صحيح از منابع آب، مديريت منابع طبيعي و اجراي پروژه‌هاي حفاظت محيط‌زيستي از اهميت بالايي برخوردارند تا بتوان اثرات منفي اين پديده‌ها را کاهش داد، اين موضوع نشان از ضرورت گسترش تلاش‌ها براي حفظ محيط‌زيست و مديريت بهينه منابع طبيعي دارد.

عبدالهي گفت: کشور ايران به خاطر قرار گرفتن در کمربند خشک جغرافيايي و نوار بياباني که در ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالي واقع شده است، از شرايط آب وهوايي برخوردار است که جزو مناطق کم باران جهان بشمار مي‌آيد.

وي ادامه داد: در فصول سرد، همزمان با عقب نشبي سيستم پر فشار جنب حاره، تحت تأثير سيستم‌هاي کم فشار مديترانه اي از غرب و سوداني از جنوب غرب قرار مي‌گيرد که سيستم‌هاي مذکور در بستر بادهاي غربي ايران را جولانگاه فعاليت خود قرارداده و بارشهاي عمده‌اي را سبب مي‌شوند، در اين زمان سيستم پر فشار سيبري نيز به خاطر عقب نشيني پر فشار جنب حاره، پيشروي نموده و بخش‌هاي شمالي و مرکزي ايران را تحت تأثير خود قرارمي دهد.

عبدالهي گفت: جريان‌هاي شمالي و شمال شرقي که افت دمايي و هواي سرد و خشک را به همراه دارد و از خصوصيات بارز اين سيستم که در تلاقي با جريان‌هاي هواي غربي تشکيل جبهه‌هايي را مي‌دهد، ايجاد بارش‌هاي قابل توجه مي‌باشد. علاوه بر اين، سيستم ياد شده منشأ اصلي ايجاد بارندگي‌هاي شمال ايران نيز محسوب مي‌شود.

وي اذعان داشت: با وجود قرار گرفتن کشور ايران در کمر بند خشک جهاني، تغيير پذيري شديد اقليمي، بارش تنها معادل يک سوم متوسط جهاني دارد.

بر اساس گزارش‌ها برخي سال‌ها تا حدود ۶/۲ ميليون هکتار زراعت آبي و ۴ ميليون هکتار زراعت ديم و ۱/۱ ميليون هکتار از باغات تحت تأثير خشکسالي قرار گرفته‌اند.

هارپ صحت ندارد

معصومه نوروزي معاون توسعه وپيش بيني هواشناسي چهارمحال وبختياري در ادامه در گفتگو با خبرنگار «جهانبين نيوز»، اظهار داشت: درمورد بحران خشکسالي تاکيد بر اينکه امکان تغيير انرژي سامانه‌هاي بارشي توسط انسان وجود ندارد و کم‌بارشي بر تمام نقاط خاورميانه و آسياي ميانه حاکم است و اخبار منتشر شده درباره عقيم‌سازي سيستم‌هاي بارشي و تغيير مسير آن‌ها به کشورهاي ديگر شايعه است و از نظر هواشناسي صحت ندارد.

وي در واکنش به اخبار منتشر شده مبني بر تغيير مسير ابرها، «هارپ» به عنوان علل تفاوت بارش ايران و کشورهاي همسايه تصريح کرد: طي روزهاي گذشته اخباري منتشر شده است که در کشورهاي همسايه شمال غرب ايران برف وجود دارد ولي در کوه‌هاي ايران برفي نيست اما نکته قابل توجه اين است که کم‌بارشي و خشکسالي در تمام مناطق آسياي ميانه و خاورميانه حاکم است.

نوروزي ادامه داد: تمام کشورهاي ايران، سوريه، عراق و حتي ترکيه همچنين کشورهايي که در شمال شرق ايران در منطقه آسياي مرکزي قرار دارد نيز دچار کم‌بارشي و کمبود آب شده‌اند.

وي اذعان داشت: اين مسئله که برخي کشورهاي اطراف ايران بارش برف بيشتري را نسبت به ايران تجربه مي‌کنند کاملاً به تفاوت‌هاي اقليمي کشورها مربوط است.

نوروزي با تاکيد بر اينکه تغييرات اقليمي جهاني است و تأثيرات مهمي بر گردش سامانه‌ها و الگوهاي جوي گذاشته است، گفت: گرماي کم‌سابقه حاکم بر خاوميانه، شمال افريقا و شرق مديترانه يکي از دلايل اصلي نفوذ نکردن سامانه‌هاي جوي به اين مناطق است و عملکرد سامانه‌ها نسبت به گذشته ضعيف‌تر است.

عقيم‌سازي سيستم‌هاي بارشي و يا انتقال آن‌ها به مناطق ديگر شايعه است

معاون توسعه و پيش بيني هواشناسي چهارمحال و بختياري گفت: عقيم سازي سيستم‌هاي بارشي و انتقال آنها به مناطق ديگر شايعه است و اين موضوعات بر اساس علم هواشناسي صحت ندارد.

نوروزي بيان داشت: سيستم‌هاي جوي بسيار پرانرژي هستند و قدرت بالايي دارند و بشر توانمندي تأثيرگذاري بر اين سامانه‌هاي جوي را ندارد، درست است که انسان در محيط زيست دخالت‌هاي زيادي کرده و آسيب‌هاي بسيار زيادي به آن زده است اما در زمينه عقيم‌سازي سيستم‌هاي بارشي خوشبختانه توانايي ندارد و نبايد به اين شايعات توجه کرد.

وي اذعان داشت: خشکسالي و کمبود منابع آبي غير از آسيب‌ها و خطراتي که براي زندگي انسان‌ها دارد و مي‌تواند باعث اتفاقات ناخوشايندي مانند از بين رفتن زمين‌هاي کشاورزي، کمبود آب شرب، مهاجرت و … شود، ممکن است با ضعيف شدن پوشش گياهي به تأمين زنجيره‌ي ساير جانداران و حيات وحش آسيب‌هاي جبران ناپذيري وارد کند.

نوروزي ادامه داد: همچنين از بين رفتن جنگل‌ها و کاهش رطوبت خاک و افزايش آفات از جمله پيامدهاي خشکسالي است.

وي خاطر نشان کرد: يکي از مهمترين آسيب‌هاي خشکسالي، وقوع طوفان‌هاي گرد و خاک در زمان‌هاي مختلف سال است که زندگي افراد را بطور جدي تحت تأثير خود قرار مي‌دهد.

نوروزي اذعان داشت: اين طوفان‌هاي گرد و خاک باعث ابتلاي شهروندان به انواع بيماري‌هاي تنفسي و ساير بيماري‌هاي جسمي و رواني مي‌باشد، اما خشکسالي امسال همراه با شايعاتي در ميان کاربران مجازي و مردم بوده که چرا آن‌طرف مرز ترکيه برف زمين را پوشانده و در اين طرف مرز ايران خشکسالي است.

انتهاي گزارش/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html